شهرزاد بارانی؛ سیده مریم حسینی لرگانی؛ کیومرث زرافشانی؛ علیرضا پورسعید
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، ، صفحه 167-194
چکیده
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر فضای کارآفرینی ایجادشده از سوی دانشگاه آزاد بر تمایل دانشجویان کشاورزی نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خلاق است. جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام بودند (320) که 169 نفر آنان از طریق جدول بارتلت به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج، تمایل کارآفرینانه دانشجویان در حد ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر فضای کارآفرینی ایجادشده از سوی دانشگاه آزاد بر تمایل دانشجویان کشاورزی نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خلاق است. جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام بودند (320) که 169 نفر آنان از طریق جدول بارتلت به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج، تمایل کارآفرینانه دانشجویان در حد متوسطی برآورد شد. مهمترین حمایتهای دانشگاه از دیدگاه فراگیران، ارائۀ دروس مربوط به کارآفرینی، جلب اعتبار، بازاریابی یا جلب مشتری، تأمین حمایت مالی مورد نیاز فراگیران در راهاندازی یک کسب و کار جدید و حفظ و گسترش آن بود. موارد اخیر به علاوهٔ برگزاری بازدیدهای علمی از کسب و کارهای کارآفرینانه و دعوت از کارآفرینان موفق، کمترین میزان توجه را در دانشگاه از دیدگاه دانشجویان به خود اختصاص داده بودند. با این حال، دانشگاه بیشترین حمایت خود را بر ارائهٔ دروس مربوط به کارآفرینی در سرفصل های آموزشی متمرکز کرده است. نتایج مدلسازی نشان داد که حمایتهای کارآفرینانه دانشگاه از طریق نگرش نسبت به کارآفرینی و مهارتهای عمومی اثر غیر مستقیم معنیداری بر تمایل دانشجویان به راهاندازی کسب و کار دارد. یافته های مطالعهٔ حاضر میتواند دستاوردهایی برای نظام آموزش عالی کشاورزی داشته باشد. بدین صورت، راهکارهایی به منظور ایجاد یک فضای کارآفرینی مساعد برای تقویت زمینۀ راهاندازی کسب و کارهای خلاق از سوی دانشجویان کشاورزی، پیشنهاد شد.